torstai 26. kesäkuuta 2014

Åsa Larsson: Uhrilahja

Minulla on kirjahyllyssäni lukemattomia kirjoja (heh!) ja olen nyt kevään aikana käynyt niitä läpi. Olen lahjoittanut paljon sellaisia kirjoja pois, joihin en aio enää palata. Minulle kirjat ovat aarteita, joten luopuminen ei ole aina ihan helppoa. Se kuitenkin kannattaa, koska paitsi että saa lisää tilaa, saa myös ilahdutettua muita ilmaisilla kirjoilla.

Olen tänä vuonna ehtinyt lukea harmillisen vähän. Eilen illalla otin käteeni Åsa Larssonin kirjan ja siinä kävi niin, että ahmin sen yhdeltä istumalta. Uhrilahja oli mahdottoman koukuttavasti kirjoitettu, ajallisesti kahdella tasolla kulkeva jännityskertomus. Oli aina pakko lukea toisessa ajassa oleva osuus, jotta pääsisi takaisin toisessa aikatasossa kulkevaan juoneen. Kirja oli uskottava, hallittu ja jännittävä, mutta ei kuitenkaan niin pelottava että sitä ei olisi pystynyt lukemaan. Jos pitää dekkareista, jännityksestä, historiallisista romaaneista ja rakkauskertomuksista, tulee varmasti ihastumaan tähän nopealukuiseen vuonna 2012 ilmestyneeseen kirjaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti